De eerste 3 weken op weg naar Santiago. - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Kees Janssen - WaarBenJij.nu De eerste 3 weken op weg naar Santiago. - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Kees Janssen - WaarBenJij.nu

De eerste 3 weken op weg naar Santiago.

Blijf op de hoogte en volg Kees

28 Mei 2014 | Spanje, Nájera

Het is nu 28 mei. Kees en ik zijn al ruim 3 weken onderweg naar Santiago de Compostella.
Vanaf Belgie richting het zuiden hebben we gefietst door: kleinschalig landbouwgebied, armoedige dorpen, verlaten dorpen, verder richting het zuiden, welvarende dorpen.
Gefietst door weidse graanvelden en half uitgebloeide koolzaadvelden.
Gefietst langs mooie riviertjes.
Ook gefietst door grote steden, al zijn we wel af en toe langs grote steden gereden.

We hebben het nieuws uit Nederland niet gemist. We hebben de afgelopen weken geen nederlandse krant gelezen.
Dat is bij mij nog niet eerder voorgekomen.
Ook het nieuws uit het buitenland hebben we niet gemist, al hopen wij wel dat het in Oekraine rustig blijft.
Wat ik ook niet gemist heb is Nederland zingt op zondag!!!!!! Wat dat wil zeggen weet Bettie wel!!!!!!
Het enige wat wij wel gevolgd hebben is het songfestival en de voetbalfinale tussen Real en Atletico.
Wie we natuurlijk wel missen zijn onze lieve vrouwen Bettie en Susan.
Ook voor hen is het een beproeving.
Er is dan ook veelvuldig telefonisch contact. Dat zal niemand verbazen.

Onze lichamen houden zich goed.
Geen spierpijnen of andere ongemakken.
De eerste dagen wel wat zadelpijntjes bij mij, en bij Kees wat rode plekjes, maar verder niets.
We voelen ons zitvlees eigenlijk helemaal niet meer.
Ik denk dat de gevoelszenuwen die de pijngrens moeten bewaken het bijltje er bij neergegooid hebben!!!!!!!
Zolang onze billen niet zwart worden is er niets aan de hand.
Als ik Kees iedere avond ( en iedere morgen ) in zijn blote kont zie staan dan moet ik constateren dat er niets aan de hand is. Dan zal het bij mij ook wel goed zitten. Ik heb niet zoals een pasdame voor een spiegel gestaan!!!!!

We verbruiken iedere dag door het fietsen natuurlijk veel kilo calorien.
We eten natuurlijk goed maar mijn vermoeden is dat we minder gebruiken dan verbruiken.
We zouden dus wat moeten afvallen.
Nu lijkt het dat de omvang van onze bovenbenen toeneemt en dat de omvang van onze buiken afneemt.
Per saldo een positief resultaat!!!!!!

Ook een belangrijk aspect is natuurlijk het materieel.
De fietsen houden zich prima.
Behoudens een paar keer de ketting van de fiets van Kees in de eerste week en een piepje bij mijn versnelling ( door wat olie opgelost ) geen rare dingen.
Geen lekke banden bijvoorbeeld. Heerlijk fietsen is dat.

Van alle dagen die we nu gefietst hebben, hebben we zegge en schrijven 2 hele dagen zon gehad.
Daar fiets je dan 1700 km voor naar het zuiden. Een paar dagen geleden zelfs Nederlands herfstweer. Regen, wind en koud. Het moet toch niet gekker worden!!!!

De pyreneeen zijn we goed doorgekomen. Door de opgebouwde conditie waren we er ook niet bang voor.
Nu gaan we op weg naar Burgos. In ieder geval zullen we deze stad overmorgen bereiken.
In totaal nog een kleine 600 km te gaan.
Wij hopen in ieder geval op mooier weer.
Als alles normaal blijft verlopen zullen we eind volgende week in Santiago aankomen.

Allemaal de groetjes.
Theo en Kees

  • 28 Mei 2014 - 21:14

    Ton Nel:

    Theo, Kees.

    Mooi! Een boeiend verslag van de eerste 3 weken. Krijgen we mooie beelden bij.
    en beter weer maakt alles nog mooier!
    Fiets ze!
    gr Ton Nel

  • 28 Mei 2014 - 21:46

    Sjef En Jose Van Der Kallen:

    Hoi Theo en Kees,

    Wij zij afgelopen vrijdag 23 mei terug van onze wandelcamino Porto-Santiago-Fisterre en Muxia thuis gekomen.
    Aankomen op het plein de "Plaza do Obradoiro" het eindpunt van jullie camino frances zal veel goed maken.
    Op vrijdag ,de pelgrimsmis van 12.00uur, wordt de botafumeiro door de kerk geslingerd, het wierooksvat.
    Indrukwekkend om te zien en daarna naar de huiskamer der lage landen bij het bureau waar je de credential kunt ophalen.
    Mooi om jullie verhalen te lezen, geniet van het onderweg zijn want het zijn de mooiste dagen van alle andere dagen.
    Als je in Santiago bent dan is het echt afgelopen, tenzij................Finisterre.
    De 1e keer zijn wij er niet geweest maar het is bijzonder om op de CAP Fisterre 's avonds met andere pelgrims de zon in de zee zien zinken, gewoon een flesje wijn meenemen.

    Geniet van alle om je heen en van de andere verhalen,
    BON CAMINO, Jose en Sjef

  • 29 Mei 2014 - 08:58

    Herbert:

    Man, wat een verhalen. En wat een ontberingen soms (regen, met stokjes vette klei van je schoenen schrapen, onweer, klimmetjes tot over 1000 meter...). In gedachten vraag ik mij elke keer af of ik dit zou kunnen. Ik denk het niet. Respect, mannen!!!! Al die regio's die jullie beschrijven heb ik zelf een of meer keer met de auto gereden, het is zeer herkenbaar. Erg leuk om alles te volgen. Ik vind het ook ongelooflijk dat jullie nu al in Baskenland zitten.

  • 29 Mei 2014 - 09:58

    Charles En Betsy:

    Hoi Theo en Kees,
    Mooie evaluatie! Nu nog een fotootje van jullie tweeën erbij! Groeten weer, Charles en Betsy

  • 29 Mei 2014 - 17:05

    Fets Yarrum:

    Wij willen foto's
    Wij willen foto's
    Wij willen foto's
    Wij willen foto's
    Wij willen foto's
    Wij willen foto's
    Wij willen foto's
    Wij willen foto's
    Wij willen foto's
    Wij willen foto's
    . . . . en dan niet van de blote kont van Kees, -
    die Theo iedere avond ( en iedere morgen!) ziet ?!?
    Jullie leren elkaar wel héél goed kennen . . . .
    Fets

  • 29 Mei 2014 - 19:40

    Anja & Stef:

    Mooie samenvatting Theo ! Het is een hele (- levens-) - ervaring die jullie opdoen.
    Het is jammer van al het slechte weer wat jullie onderweg hebben.Veel regen en ( - tegen! - )wind.
    Ofschoon, - misschien hóórt dat wel bij bij een échte " camino frances ".
    "n Beetje afzien. Lijden. Het is tenslotte een pelgrimage, - en géén plezierreisje !!
    De volle aflaten moeten wel verdiend worden !!
    En als je dan 's avonds aan 'n lekker bordje eten zit, - met 'n glaasje wijn of 'n biertje erbij -
    is het leven zo slecht nog niet . . . .
    Wij wensen jullie een héél goed vervolg . . . Zet 'm op
    Anja en Stephan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Eind mei wordt ik 65 jaar. Ik ben getrouwd met Susan en heb 2 kinderen en 3 kleinkinderen. Samen met vriend Theo Kezer ga ik fietsen van Engelen naar Santiago de Compostella, met als doel dingen , zoals werk etc, los te laten.

Actief sinds 18 Maart 2014
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 10709

Voorgaande reizen:

05 Mei 2014 - 30 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: